Levée
Un film de Boris Charmatz et César Vayssié
14'14'', ou en boucle
Digital HD – Couleur – Muet
Les 24 danseurs de la pièce chorégraphique Levée des conflits, de Boris Charmatz, interprètent un extrait du spectacle en haut d'un terril en Allemagne, dans la Ruhr.
Le réalisateur César Vayssié et le chorégraphe Boris Charmatz ont filmé cette spirale depuis 3 angles de vue : en caméra embarquée dans un hélicoptère, au milieu des danseurs, et très éloignés en plan fixe.
Tourné le 23 août, 2013 à Halde Haniel, Bottrop, Allemagne, avec l'aimable autorisation de la Ruhrtriennale — International Festival of the Arts et de RAG Aktiengesellschaft.
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Un film de Boris Charmatz et César Vayssié
Avec Or Avishay, Eleanor Bauer, Matthieu Barbin, Magali Caillet-Gajan, Ashley Chen, Sonia Darbois, Kerem Gelebek, Peggy Grelat-Dupont, Gaspard Guilbert, Christophe Ives, Dominique Jégou, Lénio Kaklea, Jurij Konjar, Élise Ladoué, Maud Le Pladec, Catherine Legrand, Naiara Mendioroz, Andreas Albert Müller, Mani A. Mungai, Élise Olhandéguy, Qudus Onikeku, Felix Ott, Annabelle Pulcini, et Simon Tanguy
Image et montage César Vayssié
Assistante chorégraphique Anne-Karine Lescop
Prise de son Olivier Renouf
Régie Fabrice Le Fur
Habilleuse Stefani Gicquiaud
Pilote hélicoptère Holger Lubbe
Machiniste hélicoptère Thomas Lempke
Hélicoptère Heli NRW
Fourniture matériel vidéo Loca-images
Postproduction Firm
Remerciements
Yves Godin et l'équipe des collabroateurs du spectacle Levée des conflits, en particulier les danseurs Nuno Bizarro, Matthieu Burner, Olga Dukhovnaya, Olivia Grandville, Taoufiq Izeddiou,Thierry Micouin, Fabrice Ramalingom, et Nabil Yahia-Aïssa.
Heiner Goebbels, directeur artistique, et Marietta Piekenbrock, ainsi qu'Andreas Dietmann, André Grüss, Christiane Schmitz, et léquipe de la Ruhrtriennale — International Festival of the Arts.
Michael Sagenschneider et Bernd Lorscheidt — RAG Aktiengesellschaft.
Alban Teurlai, Thierry Demaizières, et Léo Monnet — Falabracks.
Matthieu Goeury, programmateurs spectacles vivants, Kunstencentrum Vooruit, Gand.
Production Musée de la danse / Sandra Neuveut, Martina Hochmuth, Amélie-Anne Chapelain.
Coproduction Same Art / Dimitri Chamblas et Amélie Couillaud
D'après Levée des conflits (2010). Pièce pour 24 dancers. Chorégraphie Boris Charmatz.
© Musée de la danse / Same Art — 2014.
Musée de la danse / Centre chorégraphique national de Rennes et de Bretagne. Directeur : Boris Charmatz. L'Association est soutenue par le Ministère de la Culture et de la Communication (DRAC Bretagne), la Ville de Rennes, le Conseil régional de Bretagne et le Conseil général d'Ille-et-Villaine.
Photo © César Vayssié / Boris Charmatz / Musée de la danse
Levée
A labyrinthine performance, constructed on the basis of an extensive canon of derivative gestures, Levée des conflits is impossible to recreate in its totality: it is a snapshot of 25 simultaneous gestures that the eye cannot take in with a single glance. Rather than try to capture something of this perceptual experience, César Vayssié opted for an unclassifiable film, something between an abstract bird’s eye view, a documentary, and a genre film. Shot in the Ruhr region, on the “Halde Haniel” mining site — an immense plateau shaped like a spiral — Vayssié’s film propels the dance into an indeterminate zone, somewhere between science fiction and anthropology.
Stranded in this lunar landscape, the dancers appear to be carried by an entropic movement, caught in the downward spiral of emotions: the fatigue, the repetition, the bitter struggle with the gestural material are magnified as if under a glass, generating a chaos of juxtaposed physical states. Lashed by the coal dust, the camera lens makes its way through this moving mass, and, in a fragmentary way, reveals the participants in a strange ceremony that has no other purpose than the exhaustion of forms and the depletion of strength. What is there to see? What point of view to adopt? Is this a ritual recorded live, an extreme “flashmob,” a miners’ movement, or an ephemeral monument, visible only from above? Passing from confusion to a bird’s eye view, from sweat to structure, the camera affords us a glimpse of the organic and mathematical machine envisioned by Boris Charmatz: “a permanent and infinite dance on the dark mountain of Halde Haniel, for the man who had created it.”
Gilles Amalvi